Visie

Pedagogische visie


Kinderdagverblijf De B’Engeltjes is een plaats waar kinderen zich goed voelen en zichzelf kunnen zijn. Gelukkig zijn en gewaardeerd worden om wie je bent is een belangrijke voorwaarde om je te ontplooien. We geloven dat ieder kind zich ontwikkelt op zijn eigen manier en op zijn eigen tempo, waardoor ieder kind anders is en niet te vergelijken met een ander kind. 

 

De eerste levensfase is een cruciale periode voor de ontwikkeling van een kind omdat daar de basis van de persoonlijkheid en de identiteit wordt gelegd. We doen er alles aan om naast de thuisbasis een tweede veilige basis te creëren. Daarom zetten we sterk in op het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen.

 

Een vaste groep en vertrouwde begeleider vormen voor de kinderen een veilige haven. Daarnaast zorgen we voor de nodige uitdaging en extra ervaringen door ook groeps-overschrijdend te werken.

 

Om dit mogelijk te maken berust onze visie op zes belangrijke pijlers. Hierbij laten we ons leiden door: het pedagogisch raamwerk (een visietekst over kwaliteitsvolle kinderopvang in opdracht van Kind & Gezin), het MISC-concept van Professor Dr. P. Klein en de Reggio Emilia-pedagogiek van Loris Malaguzzi.  

 

 

1. Positieve sfeer en verbondenheid


Een positieve sfeer en verbondenheid vormen de basis binnen onze werking. Warme en liefdevolle interacties met kinderen spelen hierin een belangrijke rol. Daarom passen de begeleiders de ‘ABC of love’ toe en de basiselementen van mediatie (MISC – Prof. Pina S. Klein).

 

We vinden het ook belangrijk om kinderen te stimuleren om samen te spelen en rekening te houden met elkaar. Groeien doe je namelijk niet alleen, maar samen in groep, dit brengt kleur in het leven van de kinderen. 

 

2. Contact met de natuur


Bij De B’Engeltjes proberen we de kinderen zoveel mogelijk in contact te brengen met de natuur gezien deze veel ontdekkingskansen met zich meebrengt. We besteden dan ook veel tijd aan het ontdekken van natuurlijke elementen. Dit doen we zowel in onze lokalen, alsook in de tuinen rondom ons kinderdagverblijf.

 

3. Kinderparticipatie


Zelfstandigheid, inspraak en keuzevrijheid versterken het basisvertrouwen bij kinderen en komt hun ontwikkeling ten goede. Bij de B’Engeltjes hebben de kinderen een actieve rol en recht op inspraak. Hiermee willen we de zelfstandigheid en ondernemingszin stimuleren. We vinden het daarom belangrijk dat kinderen voldoende ruimte krijgen om zich vrij rond te bewegen, keuzes te maken en op ontdekking te gaan.

 

 4. De drie pedagogen

 

DE KINDEREN ZIJN ONZE EERSTE PEDAGOGEN:

We geloven dat elk kind competent, krachtig en intelligent is en zelf richting geeft aan hun ontwikkeling en groei door zelf initiatief te nemen, vragen te stellen en te onderzoeken. Een kind heeft onuitputtelijk veel capaciteiten. Daarom vertrekken wij steeds van wat het kind kan, en niet van wat het (nog) niet kan.

 

DE KINDERBEGELEIDER IS ONZE TWEEDE PEDAGOOG:

Onze kinderbegeleiders spelen een belangrijke rol. Zij onderzoeken wat het kind bezighoudt door te kijken en te luisteren. Zij zijn ook de aangevers van materialen en ervaringen. Zij verbinden de verschillende werelden waarin de kinderen leven met elkaar (het kinderdagverblijf, thuis, grootouders, de buurt ...)

 

DE RUIMTE (BINNEN & BUITEN) IS ONZE DERDE PEDAGOOG:

De ruimtes moeten uitdagen tot ontdekken en onderzoeken. Materialen en activiteiten zijn daarom rijk en gevarieerd en spelen in op de uiteenlopende interesses van kinderen. We bieden kinderen de kans om op verschillende domeinen ervaringen op te doen en baseren ons hier op de vier ervaringsgebieden:  verkennen van de wereld, communicatie en expressie, lichaam en beweging en ik en de ander. De ruimte groeit samen met de kinderen en heeft een flexibel karakter zodat de indeling steeds aangepast kan worden.

 

5. Pedagogisch documenteren – Welbevinden & Betrokkenheid


Via het groeiboekje en de plexiborden in onze inkomhal geven wij het pedagogisch documenteren een belangrijke plek binnen onze werking. Het pedagogisch documenteren vormt de aanleiding voor gesprekken over wat de kinderen bezighoudt, tussen enerzijds de kinderbegeleiders en de kinderen, tussen het B’Engeltjesteam, tussen de kinderbegeleiders en de ouders en tenslotte tussen de ouders en de kinderen.

 

We observeren en documenteren ‘welbevinden’ en ‘betrokkenheid’ tijdens verschillende momenten in een dag nl. onthaalmoment, vrij spel (binnen & buiten), geleide activiteiten, verzorgingsmoment, eetmoment, rustmoment. We vinden het belangrijk om ook stil te staan bij zaken die wat moeilijker verlopen of zaken waar we extra aandacht voor moeten hebben.  Wanneer dit gebeurt gaan we ook in gesprek met de ouder(s) en formuleren samen mogelijke acties om het welbevinden en/of betrokkenheid te verhogen.

 

6. Ouderparticipatie


Onze samenwerking met de ouders is gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect. Om de opvoeding in De B’Engeltjes samen met de ouders gestalte te kunnen geven, werken wij samen met de gezinnen aan een wederkerige relatie. Dat is een voortdurend proces waarin wij samen met de ouders aandacht en respect hebben voor elkaars beleving. Een (h)echte samenwerking vraagt open communicatie, maximale informatie, duidelijke afspraken en betrokkenheid bij de werking.